کد مطلب:211355 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:122

معاشرت امام صادق
انسان را از انس مشتق دانسته و چون مدنی بالطبع است ناگزیر است با ابناء نوع معاشرت نماید اما آیا با هر كس و به هر طریق عشرت صلاح یا جایز است این بحث است كه تعلیم و تربیت را به وجود آورده و روانشناسی را موجود ساخته است.

انسان غریزه معاشرت و الفت اجتماعی دارد باید با نوع خود رفت و آمد كند جلیس و الیف گردد - و به مصاحبت نوع زیست كند ولی واجب است اخیاری را برگزیند و با آنها به عشرت پردازد.

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود هیچ بشری بی نیاز از دیگری نمی تواند باشد وقتی امام محمدباقر علیه السلام شنید یكی از شاگردانش دعا می خواند می گوید خدایا مرا از مردم بی نیاز كن و حفظ فرما فرمود بشر هرگز از بشر دیگر بی نیاز نمی باشد دعا كن خداوند تو را از شرور ناس حفظ كند.

امام جعفرصادق علیه السلام این درس را عملا ترجمه فرمود كه خود با متكبرین و حكام و سلاطین الفت نمی گرفت می فرمود از همنشینی با آنها پرهیز كنید.

فقال (ع) ایاكم و عشرة الملوك و ابناء الدنیا ففی ذلك ذهاب دینكم و یعقبكم نفاقا و ذلك داء ردی لا شفاء له و یورث قساوة القلب و یسلبكم الخشوع و علیكم بالاشكال من الناس و الاوساط من الناس فعندهم تجدون معادن الجواهر.

و ایاكم ان تمدوا اطرافكم الی ما فی ایدی ابناء الدنیا فمن مد طرفه الی ذلك طال حزنه و لم یشف غیظه و استصغر نعمة الله عنده فیقل شكره لله و انظر الی من هو دونك فتكون لا نعم الله شاكرا و لمزیده مستوجبا و لجوده ساكنا. [1] .


[1] كتاب زيدالنرسي كه از اصول معتبره اربعمأة مي باشد به نقل الامام الصادق علامه مظفر ص 67.